دانلود تحقیق سوء رفتار با کودک
سوء رفتار با کودک
سوء رفتار یا رفتار مسامحه گرانه و نادرست با کودک ، یک مشکل جدی و رایج
در کودکان زیر 18 سال است . به عبارتی سوء رفتار عبارتست از انجام یا
مسامحه در هر عملی که منجر به صدمه رساندن به کودک و ایجاد مشکلات بهداشتی
گردد یا آسایش ، سعادت و سلامت کودک را تهدید نماید . بنابراین این هر
نوع سوء استفاده ، سهل انگاری ، بهره برداری ، پرخاشگری ، عمل خارج از
نزاکت ، بی احترامی یا هر عملی که منجر به جراحت صدمه یا فساد گردد ، سوء
رفتار اطلاق میشود .
در سالهای اخیر معنا و مفهوم سوء رفتار آن چنان گسترش یافته که غفلت و مسامحه را نیز شامل میگردد . اگر چه اثبات سوء رفتار با استفاده از سند و مدرک در دادگاه امر دشواری است ، اما در برخی کشورها قوانینی درباره آن تدوین شده است . این قوانین بدرفتاری با کودک را چنین تعریف میکنند . «ایجاد آسیب جسمی یا روانی ، سوء استفاده جنسی ، رفتار احمال گرانه یا خشونت آمیز با کودک زیر 18 سال ، توسط مراقبین و به مخاطره انداختن سلامت کودک ».
بدرفتاری با کودک شامل موارد زیر میباشد :
وقفه در رشد کودک بدون هیچ گونه علل پزشکی یا بیولوژیکی
سندرم فقدان والدین
غفلت مداوم والدین که منجر به وارد آمدن آسیبهای جدی و شدید به کودک میشود .
عدم انجام مراقبتهای متعهدانه در کودک ( عدم مراجعه عمدی کودک به مراکز بهداشتی درمانی جهت دریافت مراقبتهای رایج بهداشتی … )
سوء رفتار ممکن است عمدی یا غیر عمدی باشد . سوء رفتار عمدی شامل تحمیل
آگاهانه و تعمدی صدمه یا جراحت ضرب و جرح یا سوء رفتار کلامی است . سوء
رفتار غیر عمدی زمانی رخ میدهد که عملی سهوی انجام گیرد که منجر به آسیب
کودک میگردد . وجود سوء رفتار با کودکان در سال 1940 هنگامیکه دکتر جان
کافی ارتباط نزدیکی بین هماتوم های زیر سخت شامه و شکستگیهای متعدد
استخوانهای بلند را مشاهده نمود مورد توجه قرار گرفت . سپس دکتر سی ، هنری
کمپ در سال 1962 اصطلاح « سندرم کودک مضروب » را ابداع نمود از آن تاریخ
به بعد عموم مردم از وجود پدیده ای به نام سوء رفتار با کودکان به عنوان
یکی از علل مهم مرگ و میر و معلولیت دایمی در کودکان آگاه شدند . بررسی و
کنترل این معضل بغرنج و پیچیده مستلزم آگاهی از سایکودینامیک سوء رفتار با
کودک و نیز توسعه ارتباط درمانی و غیر تهدید کننده با خانواده تامین گردد
و تمرکز اصلی بر پیوستن مجدد کودک به خانواده پس از شروع دوره بازپروری
میباشد .
پرستار جزء لاینفک تیم درمانی جهت بررسی و کنترل دراز مدت
پدیده سوء رفتار یا کودکان به شمار میرود . پرستار حمایتهای روانی ،
اجتماعی خود را از والدین به عمل آورده به عنوان یک مدل و الگو برای پرورش
کودک ایفای نقش نمود .
مراکز خدمات حمایتی ، حمایت اجتماعی مورد نیاز
خانواده را مورد شناسایی قرار داده و یک مهره اساسی برای کنترل و پی گیری
این مشکل محسوب میشود .
تاریخچه سوء رفتار با کودک
رفتار نادرست یا کودکان همواره وجود
داشته و کودکان در قرون متمادی مورد سوء رفتار قرار گرفته اند . اگر چه ،
ممکن است با خواندن مقاله های جدید این طور نتیجه گیری شود که این پدیده
مربوطه به قرن بیستم میباشد . در آمریکا رفتار نادرست با کودکان سبب
تشکیل انجمن مبارزه با کودک آزاری در سال 1874 شد . در دهه 1940 گزارشهاس
درمانی بدون توضیح علت آسیب دیدگی کودکان بویژه شکستگیهای متعدد استخوان ،
تورم و خونریزی داخل جمجمه ، گمانهای تازه ای را مورد سوء رفتار با
کودکان برانگیخت .
دو دهه بعد کمپ و دیگران 1962 برای کودکانی که مراقبینشان از روی قصد به آنها آسیب بدنی وارد کرده بودند از واژه « کودک مضروب » استفاده کردند .
گسترش مسئله در دهه فوق به حدی بود که در تمام ایالتها ، قانونی مبنی بر گزارش تمامی موارد مظنون به سوء رفتار به اجرا گذاشته شد . کمپ و همکارانش در ایجاد نگرانی عمومی در رابطه با این مسئله بسیار موفق بودند . گزارشات کنگره های علمی در مورد سوء رفتار با کودک در سال 1973 منجر به تصویب قوانینی در مورد پیشگیری درمان سوء رفتار در سال 1974 گردید .
فلیکس ورتر که جنبه های روشنی از سوء رفتار با کودکان را به تحریر در آورده ، شناخت، جنبه های پزشکی سوء رفتار با کودکان را بیشتر مدیون کارهای هنری کمپ میداند که به بسیاری از تظاهرات ناشی از بیرحمی با کودکان اشاره کرده است . لانکستر ، متداول شدن سوء رفتار با کودکان را واقعه ای تاسف بار و کشفی جدید می پندارد ، واظهار میدارد درایالت متحده ، کودکانی که مورد سوء رفتار با کودکان از جنبه های گسترده تری مورد توجه قرار گرفته که شامل تحت نظر گرفتن و شناسایی والدین بدرفتار تعقیب قانونی آنان ، تهیه برنامه های پیشگیری و مطالعه میزان شیوع و علل بدرفتاری با کودکان می باشد .
گرانت ، اظهار می دارد در قرن بیستم که به بیانی قرن کودک لقب گرفته ، کشتارهای ساکت به وقوع پیوسته و بسیاری از اصول اعلامیه حقوق بشر کودکان زیر پا گذاشته میشود . و در این میان گزارش سالیانه یونیسف در سال 1988 تکان دهنده است که . از هر سه مرگ ، یکی مربوط به کودک است .
هم چنین نلسون در سال 1998 در این زمینه بیان می دارد ، میزان سوء رفتار با کودک بر مبنای بازدیدهای خانگی به 1 تا 4 میلیون مورد درسال بالغ میشود .
گاهی کودکان حتی قبل از تولد مورد سوء رفتار قرار میگیرند . خشونت آگاهانه یا ناآگاهانه نسبت به زن باردار یکی از انواع کودک آزاری قبل از تولد تلقی میشود و میتواند منجر به عقب ماندگی ذهنی و یا مرگ جنین گردد .
میزان شیوع
با وجودی که در حال حاضر آمار دقیقی در مورد این معضل در
دست نیست ولی طبق برآورد انجام شده توسط استرنر در سال 1980 در آمریکا یک
الی سه درصد کودکان آمریکایی مورد سوء رفتار یا غفلت قرار میگیرند .
هر ساله چهار هزار کودک بر اثر سوء رفتار جان خود را از دست میدهند.
عقب ماندگی دایمی جسمی ، روانی وعاطفی رنج میبرند . از طرفی مرتکبین چنین اعمالی از رفتار خود شرمسار بوده و یا از قبول انجام این اعمال وحشت دارند . علاوه بر آن اغلب اوقات سوء رفتار در خلوت صورت گرفته و کودکان بویژه خردسالان از بازگویی آنچه که بر آنها گذشته ناتوانند به علاوه کبودی ، بریدگی و حتی آسیب دیدگیهای شدید میتواند بر اثر حادثه ای رخ داده باشد ، از این رو اظهارات والدین در مورد حوادث را نمی توان به آسانی رد کرد ، درچنین مواردی احتمال میرود رفتار نادرست با کودک آشکار نگردد .
با همه این محافظه کاریها ، براد هست و همکارانش ، شمار بدرفتاری با کودکان را بین 200 تا 300 هزار در سال میدانند .
گلس ، طبق انجام مطالعه ای نتیجه گرفت که بین 4-3/1 میلیون کودک در طول زندگی خود چندین نوبت با لگد ، دست یا مشت مورد ضرب و شتم قرار می گیرند . ممکن است تمامی این کودکان زخم یا جراحتی برندارند ، اما این آمارها نشان دهنده رواج بسیار زیاد ضرب و شتم کودکان است که حد نهایی آن مرگ می باشد این امر در نوزادان بیشتر از کودکان بزرگتر اتفاق میافتد . لانگستر می نویسد تنها در سال 1984 علیرغم مشکلاتی که در تشخیص و گزارش موارد سوء رفتار وجود داشته دویست هزار تاچهار میلیون کودک مورد بدرفتاری و ضرب و شتم و غفلت قرار گرفته و حداقل چهار هزار کودک هر ساله در ارتباط با این مسئله جان می سپارند .
بدرفتاری فیزیکی با کودک نسبت به سایر بدرفتاری های بیشتر بود . و 62%از کل مرگ و میر کودکان را به خود اختصاص میدهد از تمام موارد بدرفتاری حدود 50 نوع بدرفتاری فیزیکی گزارش شده است .
نلسون می نویسد انواع مسامحه یا بدرفتاری با کودکان 50% افزایش داشته 30 مورد از هر هزار کودک در سال 1985 به 45 مورد در سال 1992 رسیده است . در سال 1992 از 2-9 میلیون بدرفتاری با کودک گزارش شده ، 1261 کودک در گذشتند که 85 درصد پنج ساله و 45 درصد زیر یک سال بوده اند ، 60 درصد گزارشها مورد تایید سازمان حمایت از کودکان قرار گرفته بود . هم چنین این سازمان شمار کودکان قربانی در سال 1997 را 3/126/000 نفر گزارش کرده .
طبق بررسی های به عمل آمده از خانواده های جوامع غربی که کودکان سنین 3-18 سال داشته اند ، 14 درصد کودکان انواع آزار از قبیل لگد زدن، گاز گرفتن توسط انسان ، نیشگون گرفتن ، زدن با یک شی یا تهدید کردن با چاقو و اسلحه را تحمل کرده اند . کودکان زیر یک سال بیشتر از کودکان بزرگتر در معرض آسیب بوده اند .
لانکستر به نقل از گلیس مینویسد هر ساله قریب به 1/5 میلیون کودک و نوجوان در معرض بدرفتاری فیزیکی قرار دارند ، احتمال به این دلیل که فقط شدیدترین موارد گزارش میگردد ، این گزارش نیز محافظه کارانه است . در این میان سوء رفتار جنسی ( زنا با محارم) به توجه بیشتری نیاز دارد ولی در بسیاری از موارد زنای والدین با کودک به علت ترس قربانی از مجازات ، طرد شدن ، گناهکار شناخته شدن و از هم گسستن خانواده بصورت یک راز باقی میماند . به دلیل شک و تردید در گزارش سوء رفتار جنسی شیوع واقعی آن ناشناخته است . تخمین زده میشود که در دوران کودک ، بلوغ و نوجوانی از هر 4 دختر یک دختر مورد سوء رفتار جنسی قرار میگیرد . تقریبا در 1/3 مورد سوء رفتار جنسی ، سوء رفتارگر با قربانی نسبت دارد و از هر 100 دختر یکی از آنها توسط پدر خود مورد بدرفتاری جنسی قرار میگیرد . تجاوز جنسی بدترین نوع سوء رفتار است . که غالبا زنان و کودکان مخصوصا کودکان زیر 3 سال قربانیان معمول این واقعه هستند . با وجود اینکه تمام گروههای نژادی ، اقتصادی و اجتماعی درگیر این مسئله هستند ، اما آمارها شیوع بیشتری را در طبقات اقتصادی و اجتماعی درگیر این مسئله هستند ، اما آمارا شیوع بیشتری را در طبقات اقتصادی ، اجتماعی پایین تر نشان میدهند کودکان قربانیان همیشگی بدرفتاری هستند زیرا کوچکند و در سلسله مراتب خانواده و این امکان نیز وجود دارد که چند کودک از یک خانواده مورد آزار قرار گیرند . بدلیل اینکه زنان در پرورش کودکان بارسنگینتری را به دوش داشته و وقت بیشتری را با کودکان میگذارنند به احتمال زیاد با کودکان بدرفتاری بیشتری دارند کودکان زیر 3 سال در زمره بیشترین و قربانیان سوء رفتار به شمار می ایند و چنین برآورد شده که یک سوم بدرفتاری در کودکان 6 ماهه تا 3 ساله و یک سوم دیگر نیز در کودکان بالاتر از 3 سال رخ میدهد .
انواع بدرفتاری با کودکان
انواع بدرفتاری و سهل انگاری با کودکان که
پزشکان و مراقبین بهداشت با آن روبرو میشوند ، عبارت از بدرفتاری جسمی
70% بدرفتاری جنسی 25% وقفه در رشد 5% به علت تغذیه ناکافی میباشد :
طی بررسی انجام شده در سال 1996 در 31 ایالت آمریکا 60% از موارد بدرفتاری
به صورت غفلت ، 23% به صورت بدرفتاری جسمی ، (9%) به صورت بدرفتاری جنسی
(4%) به صورت بدرفتاری و ( 5% ) انواع دیگر بدرفتاری مشاهده گردید .
1_ سوء رفتار جسمی
بدرفتاری جسمی یا ضربه های غیر تصادفی که توسط یک
مراقب وارد میشود و به مراکز اورژانس و سوانح مراجعه میکنند . شاخصهایی
نظیر کبودی ورم ، سوختگی ، آسیبهای سر شکستگیهای و امثال آن می باشد . هر
نوع تنبیه بدنی که موجب کبودی ، جاری شدن خون یا منجر به آسیبی شود که
درمان طبی را ایجاب کند خارج از حوزه اقدامات انضباطی عادی قرار دارد .
تنبیه بی پروا وخطرناک ( مثل لگد زدن به شکم کودک ) حتی اگر آسیبی به بار
نیاورد ، جزء موارد سوء رفتار محسوب میگردد . مسموم ساختن ، سوزاندن با
آب جوش یا سیگار ، زخم ناشی از بستن با طناب ، شکستگی ، در رفتگی ، پارگی
یا خراشیدگی نشانه هایی از گاز گرفتگی یا کشیدن موی بدن کودک ممکن است
منجر به صدمات بدنی یا مرگ شد .
سوء رفتارهای فیزیکی را میتوان به
عنوان یک یا چند حادثه ضمنی ناشی از تادیب شدید یا پرخاشگری که منجر به
آسیب های فیزیکی شدید بر ارگانهای داخلی ، استخوانها سیستم عصبی مرکزی یا
ارگانهای حسی میشود تلقی نمود .
2_ مسامحه یا غفلت جسمانی
مسامحه یا غفلت آن است که بدون نظارت و
سرپرستی، حداقل مراقبت از کودک انجام گیرد ، به طوریکه منجر به سوء تغذیه ،
دیگر صدمات جسمی و یا حتی مرگ گردد .
غفلت یکی از شایع ترین شکلهای سوء رفتار مخصوصا در میان خانواده های کم در آمد تعریف شده . لذا در مسامحه کودک اغلب کثیب و خسته میباشد ، انرژی لازم برای بازی ندارد ، بدون خوردن صبحانه به مدرسه میرود ، اغلب نهار ، یا پول ندارد و لباسهای کثیف ونامناسب با فصل میپوشد . معمولا کودک مدتهای طولانی در منزل تنهاست که این مسائل سبب تغییر در رفتار وی میشود . اکثرا از مدرسه غیبت می کند . غذاگدایی میکند و اعتیاد به دارو و الکل دارد . سهل انگاری تغذیه ای شایع ترین علت کمی وزن شیرخوارگی است و می توان آن را علت بیش از یک دوم موارد وقفه در رشد (F.T.T) به حساب آورد . خوراندن دارو ، مسموم کردن عمدی ، دادن داروهایی که سبب آسیب و زیان به کودک میشود . سوختگی ناشی از ادرار ،زخمهای فشاری ، کم آبی ، عدم توضیح یا گزارش جراحت یا بیماری ، نارسایی در مراقبت پزشکی ، عدم ایمنی در منزل واشکال درسیستم تهویه ، دادن داروهایی که مصرف آن غیر قانونی است نیز جزء موارد مسامحه و غفلت محسوب میشوند . در این زمینه روزنامه اطلاعات در تاریخ 29/3/1376 مینویسد : یک مادر 26ساله انگلیسی به دلیل اضافه کردن نمک به مایع نوشیدنی کودک 4/5 ساله خود طی 10 روز سبب مرگ وی شده است حوادثی که در اثر سهل انگاری و عدم رعایت موارد ایمنی برای کودک روی می دهند در صورتیکه عدم نظارت کاملا آشکار بوده و کودک کمتر از سه سال باشد ، از موارد سهل اگاری محسوب میشود . لانکستر در این باره میگوید ، در این وضعیت به کودک حتی به اندازه ای نیاز اولیه اش جهت سازش و تطابق ، اهمیت داده نمیشود
3_ سوء رفتار عاطفی
به هر گونه توهین بصورت کلامی یا غیر کلامی که
روحی احساسات کودک ، عزت نفس ، اعتماد به نفس و تعامل وی با دیگران تاثیر
بگذارد یا هر گونه خصومت ، خشونت ،تهدید کلامی ، کناره گیری اجتماعی که
سبب به هم خوردن تعادل روانی عاطفی کودک گردد اطلاق می شود . به عبارتی
طرد کردن ، سپر بلا کردن ، منزوی کردن ، انتقاد یا ترساندن مداوم توسط
مراقبین و خوار شمردن به طوریکه کودک احساس پوچی بی کفایتی ، بی توجهی و
بی ارزشی کند . تمسخر و انتقاد به طور مداوم متوجه کودک بوده و نهایتا
کودک ممکن است این اعتقاد را پیدا کند که شخص « بدی » است .
ارعاب های روانی همانند حبس کردن در زیر زمین تاریک یا تهدید به قتل اعضای بدن بی درنگ باید گزارش شود . ناسزاگویی معمولا بخشی از این نوع سوء رفتار می باشد .
4_ سوء رفتار جنسی
بدرفتاری جنسی عبارت از بهره برداری و تجاوز
جنسی بین اعضای خانواده می باشد که ممکن است در هر خانواده ای رخ دهد .
غالبا آزار و بدرفتاری جنسی توسط عضو بالغ خانواده و یا دوست صمیمی
خانواده صورت میگیرد که مسائلی نظیر فحشاء و زنای با محارم را پدید
میآورد. در کشور ما آمار دقیقی از سوء رفتار جنسی با کودکان در دست نیست .
لانکستر دامنه بدرفتاری جنسی را از نوازش تا تجاوز دانسته و اشاره میکند
زنا با محارم محدود به ساکنین جنگل نیست بله در تمام نژادها ، گروههای
مذهبی و طبقات اقتصادی، اجتماعی دیده می شود.
نلسون سوء رفتار جنسی را به سه نوع که شامل« آزار جنسی » «مقاربت جنسی » و « تجاوز » تقسیم میکند .
آزار جنسی : شامل لمس یا نوازش اندام تناسلی یا از کودک خواسته میشود اندام تناسلی بزرگسال را نوازش کند ، تماشای اجباری اعمال جنسی یا پورنوگرافی نیز بخشی از این تعریف را تشکیل میدهد .
مقاربت جنسی : شامل دخول ( یا اقدام به دخول ) به مهبل ، دهان یا رکتون به شکل غیر تجاوزکارانه است . در صورت عدم تشخیص و مداخله ، آزار جنسی همیشه تا مقاربت کامل پیش میرود کمتر از 10% از موارد سوء رفتار جنسی به شکل مقاربت تجاوزکارانه و همراه با اعمال زور است .
شایع ترین اشکال سوء استفاده جنسی به ترتیب توسط اعضای خانواده ، دوستان یا آشنایان کودک یا خانواده بالاخره توسط افراد غریبه صورت میگیرد . کنترل بدرفتاری جنسی درون خانواده دشوارتر می باشد ، زیرا از یک طرف باید کودک را از سوء استفاده بیشتر محافظت کرده و از طرف دیگر واحد خانواده را نیز حفظ نمود .
انواع دیگر بدرفتاری
انواع نادرتر سوء رفتار با کودک شامل محرومیت
کودک از آب و در نتیجه کاهش مایعات بدن و سدیم سرم ، نوشاندن اجباری آب و
کاهش سدیم سرم ، کاهش درجه حرارت بدن به علت تنبیه با آب سرد ، حالات شبیه
خفگی بر اثر فرو بردن اجباری در آب ، خفه کردن عمدی ، اختلال در رشد در
اثر سوء تغذیه ، هم چنین کودکان قربانی ، مبتلا به بیماریهای میشوند که
توسط والدین ایجاد شده است ( سندرم کودک بیمار ) ، ( سندرم کودک بیمار )
که این موارد بیشتر در کودکان زیر 6 سال دیده میشود زیرا این کودکان
کوچکتر از آنند که بتواند این حیله ها را آشکار نمایند .
گاهی اوقات اینگونه رفتارها سبب مرگ کودک می شود ، مانند زمانی که والدین وقفه تنفسی ( آپنه ) ایجاد میکنند .
گاهی والد یا مراقب کودک مبتلا به نوعی بیماری است که علائم مشابه را در
کودک ایجاد می کند ، علائم ساختگی اغلب شامل خونریزی از نواحی مختلف است ،
اگر نمونه درخواست شود ، والد از خون خود به آن اضافه میکند . نشانه های
ساختگی دیگر عبارتند از :عفونتهای مکرر بر اثر تزریق مایعات آلوده ،
اسهال مزمن ناشی از مصرف ملین ها ، سنگهای کلیوی دروغین با استفاده از
اضافه نمودن سنگریزه ها به نمونه ادرار کودک ، تب به دلیل مالش یا گرم
کردن دماسنج و یا بصورت بر اثر مالش پوست یا کاربرد مواد سوزاننده ، تجاوز
به اموال و دارایی کودک یا تجاوز به حقوق کودک ، تمام این موارد باید به
امور خدمات حمایت از کودکان و پلیس گزارش شود . تا از بردن کودک به
بیمارستان دیگر یا مرگ وی ممانعت شود.
به طور کلی سوء رفتار را می توان به چهار دسته اصلی تقسیم کرد که شامل موارد ذیل میباشد.
سوء رفتار سبب بروز مشکلات جسمی ، رفتاری و روانی درکودک میگردد . احتیاط در تعامل با دیگران ، ترس آشکار از اعضای خانواده ، خیره شدن به یک جای خالی ، دروغگویی، فقدان عکس العمل در هنگام فرآیندهای خطرناکی تا احساس نگرانی از شنیدن صدای گریه دیگران ، کاهش اعتماد به نفس ، وجود تصویر ذهنی منفی ، جلب توجه کردن یا پرخاشگری ، وابستگی دارویی ، انزواطلبی وکناره گیری و افسردگی نمونه ای از علائم رفتاری و روانی کودک می باشد که در نتیجه سوء رفتار از خود بروز میدهد .
عوامل ایجاد سوء رفتار در کودکان
دلایل ایجاد سوءرفتار توسط اعضای
خانواده متنوع می باشد . کودکان زیر 3 سال بیشترین قربانیان سوء رفتار به
شمار میآیند . چنین برآورد شده که یک سوم بدرفتاری در کودکان زیر 6ماهه
یک سوم در کودکان 6 ماه تا 3 ساله و یک سوم دیگر نیز در میان کودکان
بالاتر از 3 سال رخ می دهد . زنان بیشتر از مردان کودکان خود را مورد
بدرفتاری و آزار قرار میدهند ، زیرا معمولا اولین مراقبان کودک هستند .
مردان با شدت و خشونت بیشتری به آزار کودکان پرداخته و مبادرت به سوء
استفاده جنسی مینمایند.
95% سوء استفاده های جنسی را خود والد یا یک دوست مذکر مرتکب میشود .
علت واقعی سوء رفتار با کودک ناشناخته است . اما به نظر میرسد که پنج
فاکتور در ایجاد سوء رفتار با کودکان دخیل باشد که شامل : فشارهای خارجی ،
عوامل درون فردی ، کناره گیری اجتماعی ، انتقال رفتار خشونت آمیز از نسلی
به نسل دیگر و وابستگی بین سوء رفتار کننده و کودک باشد . مارلو در این
مورد میگوید قبل از اینکه آزار و تعدی صورت گیرد باید سه خصوصیت وجود
داشته باشد که عبارتند از :
والدین عامل اجتماعی بالقوه ای جهت سوء رفتار را دارا باشند .
والدین دچار اضطراب وکشمکش بوده و از هیچ جا حمایت نمی شوند .
تمایز یا ویژگی خاصی در کودک مورد آزار وجود داشته باشد .
به طور کلی دلایل ایجاد سوء رفتار را میتوان در چارچوبهای ذیل تقسیم بندی کرد:
فهرست مطالب
سوء رفتار با کودک 3
سندرم فقدان والدین 4
تاریخچه سوء رفتار با کودک 5
میزان شیوع 7
انواع بدرفتاری با کودکان 9
1_ سوء رفتار جسمی 10
2_ مسامحه یا غفلت جسمانی 10
3_ سوء رفتار عاطفی 12
4_ سوء رفتار جنسی 12
انواع دیگر بدرفتاری 13
عوامل ایجاد سوء رفتار در کودکان 15
الف : فقدان منبع اجتماعی 16
ب _ خصوصیات والدین 17
ج _ خصوصیات کودک 22
بهره بر داری اقتصادی 24
مصاحبه با والدین 24
نقش غربالگری 24
نقش مراقبتی 25
نقش آموزشی 25
نقش پژوهشی و رهبری 25
نقش مشاوره ای 26
پیشگیریهای سطح اول 26
پیشگیری سطح دوم 28
رفتارهای ضد اجتماعی عبارتند از : 29
افسردگی 29
پیشگیری سطح سوم 30
گزارش موارد سوء رفتار 32
تعاریف قانونی 33
تاثیرات رفتاری و عاطفی خشونت : 48
2 قانون و کودک ( بزهکاری در کودکان ) 53
انواع بزهکاریها و جرایم کودکان 63
جدا ماندن از مادر و پیدایش ساختار شخصیتی بزهکارانه 71
دوران نوجوانی و بلوغ 76
اجتماعی شدن در دوران نوجوانی و بلوغ 76
فصل 3- خانواده زمینه ساز شرافت یا انحراف 82
ولادت و فطرت 82
ریشه های رفتار 83
انگیزه شناسی جرم 84
نقش الگوئی والدین 84
راز اثر بخشی های خانواده 85
زمینه سازی شرافت 86
زمینه سازی جرم 87
عوامل موثر در زمینه سازی ها 88
فصل 4- اهمیت سالهای اولیه زندگی 92
فرزند در خانواده 92
اهمیت دوران کودکی : 93
ضرورت تربیت 94
آموزش های لازم در این مرحله 95
آثار محرومیت ها و بدآموزی ها 95
اهمیت تجارب اولیه 96
تربیت در خارج خانواده 97
شرایط نامناسب خانواده 98
لیاقت والدین 99
فصل 5- خانواده نابسامان 100
بنای حیات خانواده 100
انواع خانواده 101
معرفی خانواده نابسامان 102
ملاک ها و نشانه ها 102
عوامل نابسامان کننده 104
آثار وعوارض آن بر کودک 104
تاثیر آن بر دختران 105
عوارض آن برای جامعه 106
نابسامانی و جرم سازی 107
ویژگی های چنین کودکان 108
فصل 10 – سردی در خانواده 109
مهر و سلوک در خانواده 109
نیاز به مناسبات گرم 109
شرایط محیط خانه 110
محیط سرد و ویژگی آن 111
علل سردی کانون 112
احساس کودک از چنین محیط 114
خطر محیط سرد 115
وظیفه مادران 116
فصل 40 – ازدواج مجدد والدین 117
مساله ازدواج مجدد 117
ضرورت آن برای پدر 118
لزومآن برای مادر 119
شرط پذیرش کودک 120
احساس کودک در برابر همسر جدید : 121
منع ها و حسادتهای کودکان : 122
درگیری ها در زندگی جدید 123
انحراف و بزهکاری : 124
– کودک ووالدین آلوده 125
اهمیت خانواده 125
والدین گنهکار 126
سرگرمی های زیانبخش خانواده 127
اثرات آلودگی بر کودکان 129
تشدید عوارض 132
فرجام چنین کودکان 132
بلای نادانی 133
خطر غفلت 134
جلوه های غفلت وجهل 135
عوارض ناشی از جهل و غفلت 136
تشدید عوارض 137
کودک در غفلت و جهل والدین 138
ضرورت هشیاری والدین 139
مساله روش در تربیت 140
اهمیت و تاثیر روش در تربیت 141
لغزش در گزینش واعمال روش 142
جلوه های مشی های ناصواب 143
عوارض آن برای کودک 146
ضرورت ها در اصلاح مشی 147
آزار دیدگان 150
جامعه شناسی کودکی در ایران 153
حقوق کودک 159
کودکان کار! 166
کودک همسری! 169
کودک و خشونت! 174
از زندان تا اعدام کودکان. 174
کودکان بی هویت 177
کودکان خیابانی 179
کودک، کودکی و نقش نهادهای اجتماعی 180
بررسی حقوق کودک در ایران 184
2- تعریف مفاهیم: 187
3- کنوانسیون حقوق کودک: 188
*ضرورت کنوانسیون: 188
*سابقه کنوانسیون: 189
*ویژگی های کنوانسیون: 190
*ابعاد کنوانسیون: 191
*ضرورت: 196
*ویژگی: 197
*موانع : 200
6- نتیجه گیری: 205
نمودارهای افراد آزار دیده توسط آزار دهندگان 214
نتیجه گیری آزاردیدگان 219
نتیجه گیری آزار ندیده ها 224
فهرست منابع و مآخذ 225
منابع اینترنتی: 226