فهرست مطالب
عنوان صفحه
فهرست جدولها ز
فهرست شکلها ح
فصل 1- مقدمه 1
1-1- پیشگفتار 1
1-2- تعریف تعالی سازمانی 2
1-3- اصول و مفاهیم اساسی و بنیادین 2
فصل 2- تاریخچه مدلهای تعالی سازمانی 5
فصل 3- معیارهای نه گانه مدل تعالی سازمانی 9
3-1- معیار یک : رهبری ( Leadership ) 9
3-2- معیار دو : خط مشی و استراتژی( Policy & Strategy ) 13
3-3- معیار سه : کارکنان( People ) 15
3-4- معیار چهار : شرکای تجاری و منافع ( Partnership & Resources ) 19
3-5- معیار پنج : فرآیندها ( Processes ) 22
3-6- معیار شش : نتایج مشتریان ( Customer Results ) 26
3-7- معیار هفت : نتایج کارکنان ( People Results ) 29
3-8- معیار هشت : نتایج جامعه ( Society Results ) 33
3-9- معیار نه : نتایج کلیدی عملکرد ( Key Performance Results ) 36
فصل 4- نحوه امتیاز دهی در مدل تعالی 39
4-1- خودارزیابی در مدل EFQM 39
4-1-1- فرآیند عمومی خودارزیابی 39
4-2- روشهای خودارزیابی 40
4-3- منطق رادار RADAR در چرخه خودارزیابی 41
فصل 5- سطوح تعالی در کسب جایزه 42
5-1- مدل تعالی سازمانی در ایران 43
فصل 6- مطالعه موردی (ارزیابی مراکز علمی- کاربردی استان مرکزی با استفاده از الگوی تعالی سازمانی) 45
6-1- مقدمه 45
6-2- توانمندسازها در مدل تعالی سازمانی 48
6-3- سوالات تحقیق 53
6-4- روش 53
6-5- یافته ها 54
6-6- بحث و نتیجه گیری 57
فهرست مراجع 62
فصل 1- تعالی سازمانی و EFQM
1-1- تعا لی چیست ؟
تعالی به معنی تکرار و تمرین بسیار خوب در مدیریت سازمان و دستیابی به اهداف است . سازمانهای
ممتاز وبرجسته واقعی ، سازمانهایی هستند که کلیه نتایجی که بدست آورده اند و اطمینانی که از حفظ و نگهداری نتایج درآینده دارند در تلاش جهت رضایت مندی کلیه طرفهای دینفع قراردهند.
تعالی نیازمند تعهد رهبری وپذیرش مفاهیم بنیادی است، دسته ای ازقواعد کلی که براساس ا ین قواعد سازمان رفتارها، فعالیتها واولویت های خودرا شکل می دهد هنگامی که سازمان باین قواعد کلی را به حالت تکرار درمی آورد زمینه ارزیابی تعالی پایدار ایجاد می شود.
1-2- چهار قدم ساده : EFQM روش کار
1موقعیت و وضعیت کنونی خودرا ارزیابی کنید،شما بایدوضعیت کنونی خودرا تعیین نمایید فرآیند.
خودارزیابی میتواند به سازمان شما در ترسیم تصاویری از خود یاری کند.
2اولویت های تجاری (کاری) خود را تعریف کنید برای اینکه استراتژی سازمان وکارخود را برنامه
ریزی کنید نیازمند درک نقاط قوت کنونی و نقاط بهبود خود می باشید .
3مشخص کنید که چه چیزی نیازمند بهبود است خودارزیابی شما با استفاده ازمدل تعالی
EFQM می تواند به شما کمک کند تا یک تصویر واقعی برای افراد سازمان تهیه نمایید.
4روش بهبود 1 را تعریف نمایید.از اطراف پیرامون خود الکوبرداری از بهترینها را بیاموزید.
فعالیتهای خوب دیگران را شناسایی کنید .
مدل تعالی EFQM یک چهارچوب Non-prescriptive (غیر دستوری) بر اساس 9 معیارمی باشد.
5 مورد از این مورد توان مند سازها و چهارچوب مورد نتایج می باشند.
معیار توان مند ساز، فعالیتهای یک سازمان را پوشش می دهدمعیار نتایج ، مواردی را که سازمان به
آن دست می یابد پوشش می دهند،نتایج توسط توانمندسازها ایجاد می شوندو توانمندسازها با بکارگیری بازخورد از نتایج بهبود می یابند..
1-3- جوایز کیفیت و مدیریت کیفیت جامع EFQM
درسال های اخیرباشکل گیری جوایزمختلف کیفیت وارزیابی عملکرد دربسیاری ازسازمانها براساس
مدل های تعالی سازمان ، شرکت های ایرانی حرکت بنیادی خودرا جهت مدیریت کیفیت جامع وتعالی کسب وکار آغاز نمودند این حرکت نیاز به خدمات مشاوره ای مرتبط را نیزبشدت افزایش داده وشرکت نیزازابتدای راه ارائه این خدمات رادردستورکارخود قرارداده است .
شرکت هم اکنون همچنین با داشتن کادر کارشناسی با تجربه خود به عنوان یکی از ارائه دهنده های
مشاوره EFQM در حال فعالیت است
1-4- تعالی سازمانی چیست ؟
روند پرشتاب تحولات اقتصادی ، اجتماعی و تکنولوژی چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی منجر به ایجاد عدم ثبات در سازمانها شده و این موضوع در کنار عدم توانمندی سازمانها در هماهنگی با این تحولات ، بسیاری از سازمانهای بزرگ جهانی را در خطر نابودی و اضمحلال قرار داده است . در همین راستا مهمترین چالش مدیریتی حال حاضر در سازمانها ، حصول به پایداری سازمانی و سپس حرکت متوازن به سمت بهبود و تعالی است .
نکته قابل تامل در این مقوله ، اثر دو طرفه و تعاملی پایداری سازمانی و تعالی سازمانی بر همدیگر است . بعبارت دیگر می توان گفت حصول به پایداری سازمانی مستلزم حرکت به سمت تعالی و بهبود بوده و همچنین دستیابی به تعالی سازمانی منجر به پایداری و بقاء سازمان می گردد .
"بنابراین حرکت در مسیر تعالی و سرآمدی برای سازمانهای امروزی یک نیاز و ضرورت اجتناب ناپذیر است ."
تعداد صفحات : 55
فرمت فایل : word ( قابل ویرایش ) میباشد.
توجه : این فایل با بهترین کیفیت قابل پرینت میباشد.