چکیده
دکتر قیصر امین پور از شخصیّت آکادمی والایی برخوردار بوده است تا آن جا که شخصیّت این شاعر ، در اشعارش نمود پیدا کرده است و آرامش و وقار و دلسوزی و مهربانی این شاعر او را به عنوان شاعری مردمی و شاعر دفاع مقدّس معرّفی کرده است . معلومات و اطّلاعات والای او در همه ی زمینه های ادبی از او استادی تمام عیار ساخته است به گونه ای که تکنیک های شعری او و ساختار زبانی اش و فُرمالیسم اشعارش ، صحّت این مطالب را اثبات می کند .
او بر اساس واقعیّات می سرود و به آنها اعتقاد داشت و در هیچ شعری عدم تطابق بین گفتار و کردار در اشعار او مشاهده نشد .
بنابراین در بین شاعران معاصر ، دکتر قیصر امین پور با آرای فراوان ، شاعری ممتاز و ماندگار ، باقی می ماند و همیشه در قلب های عامّه ی مردم روشن است و روشنی بخش جوانان .
این مجموعه شامل مطالبی پیرامون زندگی دکتر قیصر امین پور و تحوّلات اجتماعی در سه دهه ی شعر ایشان ( ۱۳۶۴-۱۳۵۷ ) ، ( ۱۳۷۵-۱۳۶۴ ) ، ( ۱۳۸۵-۱۳۸۰ ) مورد بحث و برّرسی قرار گرفته است هدف از این تحقیق : شناخت افکار ایدئولوژیکی شاعر ، آشنایی با تعهّدات اخلاقی و اجتماعی ، مردم گرایی و انسان گرایی شاعر ، احتراز شاعر از گروه ها و دسته های دوره ای شناخت ، شخصیّت علمی و آکادمیک ایشان به عنوان استاد دانشگاه و نگاهی به بُعد روان شناسی شاعر در سرودن هر اثر می باشد .
مقاله شامل ۵ فصل که عبارتند از: تعریف نقد، معرّفی قیصر امین پور، ویژگی های سبکی شاعر، صور خیال در شعر قیصر و مقایسه ی شعر قیصر با سهراب می باشد.
واژه های کلیدی: قیصر امین پور، نقد ادبی، سهراب، تحولات اجتماعی
فهرست مطالب
مقدّمه ۱
اهمیّت تحقیق ۲
اهداف تحقیق ۲
روش تحقیق ۳
پیشینه ی تحقیق ۳
فصل اوّل : تعریف نقد
۱-۱ نقد چیست ؟ ۴
۲-۱ نقد ادبی ۷
۳-۱ نقد ادبی ایران و جهان ۹
پی نوشت های فصل اوّل ۱۹
فصل دوّم : معرّفی قیصر امین پور
۱-۲ زندگی نامه ی قیصر امین پور ۲۰
۲-۲ دوره ی اوّل شاعری قیصر ( دهه ی اوّل ) ۲۳
۳-۲ دوره ی دوّم شاعری قیصر ( دهه ی دوّم ) ۴۵
۴-۲ دوران سوّم شاعری قیصر ( دهه ی سوّم ) ۵۳
۵-۲ دوران کمال شاعر ۵۹
۶-۲ اوضاع سیاسی و اجتماعی در دهه ی اوّل ۶۶
۷-۲ تأثیر اوضاع سیاسی و اجتماعی بر ادبیّات ۷۰
۸-۲ شعر مقاومت و ویژگی های آن ۷۴
۹-۲ قیصر و شعر مقاومت ۸۱
۱۰-۲شعر آیینی و ویژگی های آن ۸۷
۱۱-۲ قیصر و شعر آیینی ۹۱
۱۲-۲ تحوّل در شعر قیصر ۹۸
۱۳-۲ تحوّل در قالب و فرم ( فضای بیرونی شعر ) ۱۰۳
۱۴-۲ تحوّل در محتوا و مضمون ( فضای درونی شهر ) ۱۱۲
پی نوشت های فصل دوّم ۱۲۳
فصل سوّم : ویژگی های سبکی شاعر
۱-۳ لغات و ترکیبات ۱۲۴
۲-۳ کنایه ها و اصلاحات عامیانه در شعر ۱۸۲
۳-۳ طنزهای با محتوا ۱۹۹
۴-۳ گوناگونی موضوعات ۲۱۰
۵-۳ مضمون بکر ۲۷۳
۶-۳ وزن ریتمیک در شعر ۲۷۹
۷-۳ استفاده از قالب های مُدرن ۲۸۳
۸-۳ استفاده از آیات و روایات ۲۹۰
۹-۳ نحوه ی نگرش ۲۹۹
۱۰-۳ نوستالوژی در شعر قیصر ۳۰۶
۱۱-۳ اگزیستانسیالیستی دینی در شعر قیصر ۳۱۵
۱۲-۳ عینیّت و ذهنیّت در شعر قیصر ۳۲۲
پی نوشت های فصل سوّم ۳۲۸
فصل چهارم : صور خیال در شعر قیصر
۱-۴ استعاره و تشبیه در شعر قیصر ۳۲۹
۲-۴ تکرار در شعر قیصر ۳۳۸
۳-۴ تکرار در مجموعه ی تنفّس صبح و در کوچه آفتاب ۳۳۸
۴-۴ تکرار در مجموعه ی آینه های ناگهان ۳۴۲
۵-۴ تکرار در مجموعه ی گلهای ۳۵۳
۶-۴- تکرار در مجموعه ی دستور زبان عشق ۳۵۸
۷-۴ تکرار آوایی در شعر قیصر ۳۶۱
۸-۴ ایهام و لکنت آرایی ایهام در شعر قیصر ۳۷۹
۹-۴ تضمین در شعر قیصر ۳۸۹
۱۰-۴ عنصر رنگ آمیزی در شعر قیصر ۳۹۷
پی نوشت های فصل چهارم ۴۱۸
فصل پنجم : مقایسه ی شعر قیصر با سهراب
۱-۵ سهراب سپهری ۴۱۹
۲-۵ اختلاف اساسی در محتوای شعر قیصر و سهراب ۴۲۶
۳-۵ اشتراک اساسی در محتوای شعر قیصر و سهراب ۴۳۷
۴-۵ مقایسه ی کاربرد وزن در اشعار سهراب و قیصر ۴۴۱
۵- ۵ مشترکات در حوزه ی زبان قیصر و سهراب ۴۴۹
۶-۵ اشتراک مضامین در اشعار قیصر و معاصرانش ۴۵۳
پی نوشت های فصل پنجم ۴۶۴
نتیجه گیری ۴۶۵
فهرست منابع ۴۶۶
فهرست مقاله ها ۴۶۸
فهرست منابع
۱- اکبری ، چاووش ، انتشارات زوّار ، ۱۳۸۲ .
۲- اکبرپور ، حمید ، نوآوری و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ، روزنامه ی حیات ، ۱۳۸۷ .
۳- افلاطون ، دوره ی آثار ، جلد ۱ ، ص ۱۷ .
۴- ابن قتیبه ی ادیب ، الشّعر و الشّعرا ، مقدمه ی کتاب .
۵- امیر قاسم خانی ، پریسا ،زندگی سهراب سپهری ، انتشارات شرکت توسعه کتابخانه های ایران ، ۱۳۸۵ .
۶- امین پور ، قیصر ، آینه های ناگهان ، انتشارات افق ، ۱۳۷۲ .
۷- امین پور ، قیصر ، تنفّس صبح ، انتشارات سروش ، تهران ، ۱۳۷۹ .
۸- امین پور ، قیصر ، در کوچه آفتاب ، انتشارات سروش ، ۱۳۶۳ .
۹- امین پور ، قیصر ، گلها همه آفتاب گردانند ، انتشارات مروارید ، ۱۳۸۶ .
۱۰-امین پور ، قیصر ، دستور زبان عشق ، انتشارات مروارید ، ۱۳۸۵ .
۱۱- امین پور ، قیصر ، به قول پرستو ، انتشارات افق ، تهران ، ۱۳۸۶ .
۱۲- پابلونرودا ، آینه ، ص ۱۷ .
۱۳- ترنج ، تیمور ، خاک و خون و حماسه ، ص ۳۲ .
۱۴- ترمذی ، شهاب الدّین ، دیوان اشعار .
۱۵- توکّلی ، حمید ، رنگ در تصویر سینمایی ، ۱۳۷۱ .
۱۶- دکتر خانلری ، پرویز ، وزن شعر فارسی .
۱۷- زرّین کوب ، عبد الحسین ، ترجمه ی رساله ی فن شعر ، ۱۳۶۹ .
۱۸- سپهری ، سهراب ، هشت کتاب ، انتشارات طهوری ، ۱۳۸۵ .
۱۹- سپهری ، سهراب ، اتاق آبی ، انتشارات سروش ، ۱۳۷۱ .
۲۰- شفیعی کدکنی ، محمّد رضا ، صور خیال در شعر فارسی ، انتشارات نگاه ، ۱۳۷۷ .
۲۱- شمیسا ، سیروس ، انواع ادبی ، انتشارات فردوس ، ۱۳۸۳ .
۲۲- شمیسا ، سیروس ، نقدی بر شعر سهراب سپهری ، ۱۳۷۰ .
۲۳- شمس لنگرودی ، تاریخ تحلیل شعر نو ، نشر مرکز ، ۱۳۷۰ .
۲۴- دکتر صادقیان ، محمّد علی ، زیور سخن در بدیع فارسی ، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران ، ۱۳۷۹ .
۲۵- عبدالملکیان ، محمّد رضا ، یادنامه ی سلمان هراتی ، انتشارات اشجع ، ۱۳۸۳ .
۲۶- علی اکبرزاده ، مهدی ، رنگ و تربیّت ، انتشارات میشا ، ۱۳۷۸ .
۲۷- قاسم زاده ، سیّد علی ، روانشناسی رنگ در شعر سهراب .
۲۸- کارکیا ، فرزانه ، رنگ و نوآوری ، انتشارات تهران ، ۱۳۷۵ .
۲۹- لوشر ، ماکس ، روانشناسی رنگ ها ، انتشارات دُرسا ، ۱۳۸۶ .
۳۰- ویلز ، پاولین ، رنگ درمانی ، مترجم مرجان فرجی ، انتشارات دُرسا ، ۱۳۷۵ .
۳۱- یوشیج ، نیما ، نامه های نیما .
فرمت فایل : word ( قابل ویرایش ) میباشد.