چکیده

دکتر قیصر امین پور از شخصیّت آکادمی والایی برخوردار بوده است تا آن جا که شخصیّت این شاعر ، در اشعارش نمود پیدا کرده است و آرامش و وقار و دلسوزی و مهربانی این شاعر او را به عنوان شاعری مردمی و شاعر دفاع مقدّس معرّفی کرده است . معلومات و اطّلاعات والای او در همه ی زمینه های ادبی از او استادی تمام عیار ساخته است به گونه ای که تکنیک های شعری او و ساختار زبانی اش و فُرمالیسم اشعارش ، صحّت این مطالب را اثبات می کند .

او بر اساس واقعیّات می سرود و به آنها اعتقاد داشت و در هیچ شعری عدم تطابق بین گفتار و کردار در اشعار او مشاهده نشد .

بنابراین در بین شاعران معاصر ، دکتر قیصر امین پور با آرای فراوان ، شاعری ممتاز و ماندگار ، باقی می ماند و همیشه در قلب های عامّه ی مردم روشن است و روشنی بخش جوانان .

این مجموعه شامل مطالبی پیرامون زندگی دکتر قیصر امین پور و تحوّلات اجتماعی در سه دهه ی شعر ایشان ( ۱۳۶۴-۱۳۵۷ ) ، ( ۱۳۷۵-۱۳۶۴ ) ، ( ۱۳۸۵-۱۳۸۰ ) مورد بحث و برّرسی قرار گرفته است هدف از این تحقیق : شناخت افکار ایدئولوژیکی شاعر ، آشنایی با تعهّدات اخلاقی و اجتماعی ، مردم گرایی و انسان گرایی شاعر ، احتراز شاعر از گروه ها و دسته های دوره ای شناخت ، شخصیّت علمی و آکادمیک ایشان به عنوان استاد دانشگاه و نگاهی به بُعد روان شناسی شاعر در سرودن هر اثر می باشد .

مقاله شامل ۵ فصل که عبارتند از: تعریف نقد، معرّفی قیصر امین پور، ویژگی های سبکی شاعر، صور خیال در شعر قیصر و مقایسه ی شعر قیصر با سهراب می باشد.

واژه های کلیدی: قیصر امین پور، نقد ادبی، سهراب، تحولات اجتماعی

فهرست مطالب

مقدّمه    ۱
اهمیّت تحقیق    ۲
اهداف تحقیق    ۲
روش تحقیق    ۳
پیشینه ی تحقیق    ۳
فصل اوّل : تعریف نقد
۱-۱ نقد چیست ؟    ۴
۲-۱ نقد ادبی    ۷
۳-۱ نقد ادبی ایران و جهان    ۹
پی نوشت های فصل اوّل    ۱۹
فصل دوّم : معرّفی قیصر امین پور
۱-۲ زندگی نامه ی قیصر امین پور    ۲۰
۲-۲ دوره ی اوّل شاعری قیصر ( دهه ی اوّل )    ۲۳
۳-۲ دوره ی دوّم شاعری قیصر ( دهه ی دوّم )    ۴۵
۴-۲ دوران سوّم شاعری قیصر ( دهه ی سوّم )    ۵۳
۵-۲ دوران کمال شاعر    ۵۹
۶-۲ اوضاع سیاسی و اجتماعی در دهه ی اوّل    ۶۶
۷-۲ تأثیر اوضاع سیاسی و اجتماعی بر ادبیّات    ۷۰
۸-۲ شعر مقاومت و ویژگی های آن     ۷۴
۹-۲ قیصر و شعر مقاومت    ۸۱
۱۰-۲شعر آیینی و ویژگی های آن    ۸۷
۱۱-۲ قیصر و شعر آیینی    ۹۱
۱۲-۲ تحوّل در شعر قیصر    ۹۸
۱۳-۲ تحوّل در قالب و فرم ( فضای بیرونی شعر )    ۱۰۳
۱۴-۲ تحوّل در محتوا و مضمون ( فضای درونی شهر )    ۱۱۲
پی نوشت های فصل دوّم    ۱۲۳
فصل سوّم : ویژگی های سبکی شاعر
۱-۳ لغات و ترکیبات    ۱۲۴
۲-۳ کنایه ها و اصلاحات عامیانه در شعر    ۱۸۲
۳-۳ طنزهای با محتوا    ۱۹۹
۴-۳ گوناگونی موضوعات    ۲۱۰
۵-۳ مضمون بکر    ۲۷۳
۶-۳ وزن ریتمیک در شعر    ۲۷۹
۷-۳ استفاده از قالب های مُدرن    ۲۸۳
۸-۳ استفاده از آیات و روایات    ۲۹۰
۹-۳ نحوه ی نگرش    ۲۹۹
۱۰-۳ نوستالوژی در شعر قیصر    ۳۰۶
۱۱-۳ اگزیستانسیالیستی دینی در شعر قیصر    ۳۱۵
۱۲-۳ عینیّت و ذهنیّت در شعر قیصر    ۳۲۲
پی نوشت های فصل سوّم    ۳۲۸
فصل چهارم : صور خیال در شعر قیصر
۱-۴ استعاره و تشبیه در شعر قیصر    ۳۲۹
۲-۴ تکرار در شعر قیصر    ۳۳۸
۳-۴ تکرار در مجموعه ی تنفّس صبح و در کوچه آفتاب    ۳۳۸
۴-۴ تکرار در مجموعه ی آینه های ناگهان    ۳۴۲
۵-۴ تکرار در مجموعه ی گلهای    ۳۵۳
۶-۴- تکرار در مجموعه ی دستور زبان عشق    ۳۵۸
۷-۴ تکرار آوایی در شعر قیصر    ۳۶۱
۸-۴ ایهام و لکنت آرایی ایهام در شعر قیصر    ۳۷۹
۹-۴ تضمین در شعر قیصر    ۳۸۹
۱۰-۴ عنصر رنگ آمیزی در شعر قیصر    ۳۹۷
پی نوشت های فصل چهارم    ۴۱۸
فصل پنجم : مقایسه ی شعر قیصر با سهراب
۱-۵ سهراب سپهری    ۴۱۹
۲-۵ اختلاف اساسی در محتوای شعر قیصر و سهراب    ۴۲۶
۳-۵ اشتراک اساسی در محتوای شعر قیصر و سهراب    ۴۳۷
۴-۵ مقایسه ی کاربرد وزن در اشعار سهراب و قیصر    ۴۴۱
۵- ۵ مشترکات در حوزه ی زبان قیصر و سهراب    ۴۴۹
۶-۵ اشتراک مضامین در اشعار قیصر و معاصرانش     ۴۵۳
پی نوشت های فصل پنجم    ۴۶۴
نتیجه گیری    ۴۶۵
فهرست منابع     ۴۶۶
فهرست مقاله ها     ۴۶۸

فهرست منابع

۱-    اکبری ، چاووش ، انتشارات زوّار ، ۱۳۸۲ .

۲-    اکبرپور ، حمید ، نوآوری و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ، روزنامه ی حیات ، ۱۳۸۷ .

۳-    افلاطون ، دوره ی آثار ، جلد ۱ ، ص ۱۷ .

۴-    ابن قتیبه ی ادیب ، الشّعر و الشّعرا ، مقدمه ی کتاب .

۵-    امیر قاسم خانی ، پریسا ،زندگی سهراب سپهری ، انتشارات شرکت توسعه کتابخانه های ایران ، ۱۳۸۵ .

۶-     امین پور ، قیصر ، آینه های ناگهان ، انتشارات افق ، ۱۳۷۲ .

۷-    امین پور ، قیصر ، تنفّس صبح ، انتشارات سروش ، تهران ، ۱۳۷۹ .

۸-    امین پور ، قیصر ، در کوچه آفتاب ، انتشارات سروش ، ۱۳۶۳ .

۹-    امین پور ، قیصر ، گلها همه آفتاب گردانند ، انتشارات مروارید ، ۱۳۸۶ .

۱۰-امین پور ، قیصر ، دستور زبان عشق ، انتشارات مروارید ، ۱۳۸۵ .

۱۱- امین پور ، قیصر ، به قول پرستو ، انتشارات افق ، تهران ، ۱۳۸۶ .

۱۲- پابلونرودا ، آینه ، ص ۱۷ .

۱۳- ترنج ، تیمور ، خاک و خون و حماسه ، ص ۳۲ .

۱۴- ترمذی ، شهاب الدّین ، دیوان اشعار .

۱۵- توکّلی ، حمید ، رنگ در تصویر سینمایی ، ۱۳۷۱ .

۱۶- دکتر خانلری ، پرویز ، وزن شعر فارسی .

۱۷- زرّین کوب ، عبد الحسین ، ترجمه ی رساله ی فن شعر ، ۱۳۶۹ .

۱۸- سپهری ، سهراب ، هشت کتاب ، انتشارات طهوری ، ۱۳۸۵ .

۱۹- سپهری ، سهراب ، اتاق آبی ، انتشارات سروش ، ۱۳۷۱ .

۲۰- شفیعی کدکنی ، محمّد رضا ، صور خیال در شعر فارسی ، انتشارات نگاه ، ۱۳۷۷ .

۲۱- شمیسا ، سیروس ، انواع ادبی ، انتشارات فردوس ، ۱۳۸۳ .

۲۲- شمیسا ، سیروس ، نقدی بر شعر سهراب سپهری ، ۱۳۷۰ .

۲۳- شمس لنگرودی ، تاریخ تحلیل شعر نو ، نشر مرکز ، ۱۳۷۰ .

۲۴- دکتر صادقیان ، محمّد علی ، زیور سخن در بدیع فارسی ، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران ، ۱۳۷۹ .

۲۵- عبدالملکیان ، محمّد رضا ، یادنامه ی سلمان هراتی ، انتشارات اشجع ، ۱۳۸۳ .

۲۶- علی اکبرزاده ، مهدی ، رنگ و تربیّت ، انتشارات میشا ، ۱۳۷۸ .

۲۷- قاسم زاده ، سیّد علی ، روانشناسی رنگ در شعر سهراب .

۲۸- کارکیا ، فرزانه ، رنگ و نوآوری ، انتشارات تهران ، ۱۳۷۵ .

۲۹- لوشر ، ماکس ، روانشناسی رنگ ها ، انتشارات دُرسا ، ۱۳۸۶ .

۳۰- ویلز ، پاولین ، رنگ درمانی ، مترجم مرجان فرجی ، انتشارات دُرسا ، ۱۳۷۵ .

۳۱- یوشیج ، نیما ، نامه های نیما .

فرمت فایل : word ( قابل ویرایش ) میباشد.